SAM 3232
Tips voor Succesvol Website Redesign

Tips voor Succesvol Website Redesign

Elke website moet worden bijgehouden om goed te blijven. Soms voldoen kleine ingrepen. Soms is een volledig herontwerp nodig. Lijkt rechttoe rechtaan, toch? Niet helemaal. Een paar aspecten van website redesign laten zich niet straffeloos negeren. Waar moet je op letten voor een succesvol redesigntraject?

Eerst analyseren

De allereerste stap van een succesvol redesigntraject is een grondige analyse van de huidige website. Bedwing de impuls om halsoverkop de lei schoon te vegen. Zo voorkom je dat je de baby met het badwater weggooit. Zeg nou zelf, het is toch doodzonde om een goed scorende pagina of populair blogartikel in de prullenbak te werpen?

Is het écht nodig om alles opnieuw te maken, of voldoen kleinere ingrepen en optimalisatie ook?

Stel de volgende vragen en schrijf de antwoorden op:

  • Past de huidige look & feel nog wel bij ons?
  • Mist er iets aan de functionaliteit?
  • Is de website al responsive?
  • Hoe mobielvriendelijk is de website?
  • Hoe scoren we op gebruiksgemak en gebruiksvriendelijkheid?
  • Hoe snel laden alle pagina's?
  • Is de content nog relevant en correct?
  • Mikken we voldoende op onze doelgroep?
  • Voldoen we aan de verwachting van onze bezoekers?
  • Hoeveel budget is beschikbaar voor de website?

Google Analytics en andere webmaster tools

Analytics

Gebruik Google Analytics om de prestaties van de huidige website te meten:

  • Welke pagina's hebben het hoogste uitstappercentage?
  • Vanaf welke apparaten – desktop, smartphone, tablet - wordt de website het meeste bezocht?
  • Hoeveel bezoekers trekt de website vanaf mobiele apparaten
  • Wat zijn de doelstellingen van de website en worden ze behaald?
  • Welke pagina's hebben de hoogste bouncerate?
  • Welke items, artikelen en pagina's worden het beste bezocht en scoren hoog?
  • Waar haken de meeste bezoekers af en waarom?
  • Op welke linkjes worden het meest geklikt?

Haal de website door PageSpeed Insights. Erg handig. Google geeft meteen aan wat de verbeterpunten zijn en komt met tips. Vraag ook eens aan je medewerkers wat zij vinden van de website zoals hij nu is. Mist er iets? Wat kan beter, mooier, leuker? Verzamel hun suggesties in een digitale ideeënbus.

Idee

 

Evalueren en beslissen

Bepaal aan de hand van alle verkregen informatie of de website met kleine ingrepen en optimalisatie gered is, of dat het tijd is voor een totaal nieuwe website. Betrek je mensen bij het proces en communiceer helder over wat er precies gaat gebeuren, wanneer en door wie de nieuwe website wordt gemaakt.

Klein onderhoud?

Stel dat uit de analyse blijkt dat de huidige website met een paar kleine handelingen verbeterd kan worden. Top. Dat scheelt een hoop tijd, geld en vergaderingen. Onder kleine aanpassingen vallen bijvoorbeeld het optimaliseren van afbeeldingen, inkorten van webteksten, minor software updates, het nalopen van alle interne- en externe links, een andere foto in de header plaatsen en switchen naar een ander lettertype.

Volledig herontwerp

Eens in de zoveel jaar is het niet langer genoeg om een website bij te houden. Het is tijd voor een nieuw concept. Meegroeien met de ontwikkelingen op internet is belangrijk. Zeker nu mobiel internet een enorme vlucht heeft genomen.

De eisen die aan een website worden gesteld zijn nu anders dan vier jaar geleden. Toch zijn er nog steeds alarmerend veel websites niet geschikt voor mobiele apparaten. Een heel belangrijke reden voor een herontwerp is overgaan op een responsive webdesign.

Het kan ook zijn dat je wilt overstappen op een ander CMS (contentmanagementsysteem). Bijvoorbeeld van WordPress naar Joomla of Drupal.

Belangrijkste aandachtspunten bij website redesign

1. Denk aan je 301-redirects!

De allergrootste blunder die je kunt maken bij een redesigntraject van een goed scorende website, is verzuimen om oude URL's een 301-redirect te geven naar de nieuwe locatie. Bezoekers én zoekmachines komen niet langer op de opgevraagde pagina.

Denk ook aan bookmarks en links naar jouw site. Gevolg is een 404-foutmelding. Heel erg slordig en het schaadt je reputatie bij je bezoekers en bij Google. Als je geen maatregelen treft, loopt het spoor dood bij deze servermelding:

404

Neem dus ruim de tijd om je URL's in kaart te brengen en te voorzien van 301-redirects. Vooral de hoog scorende pagina's die je in de analysefase hebt geïdentificeerd. Met Google Analytics kun je tracken of er 404-meldingen zijn en wat de oorzaak is, zodat je het zo snel mogelijk kunt rechtzetten. Not found is not cool.

 2. Zorg voor een goede 404-pagina

Natuurlijk is het streven om helemaal geen 404-meldingen te krijgen, maar erg realistisch is dat niet. Vooral als je ruim 7000 URL's een redirect moet geven, is er altijd een kans dat het een keertje fout gaat. Daarom is het verstandig om aandacht te besteden aan een goede en behulpzame 404-pagina.

Leg je bezoeker bijvoorbeeld op een leuke manier uit dat de website is vernieuwd. Maak excuses voor het ongemak en zorg dat er een link is naar de startpagina zodat ze op je site blijven.

3. Verhuis kwalitatieve content mee naar de nieuwe website

Content die het goed deed op de oude site kan gewoon mee naar de nieuwe. Voor je vaste bezoekers is het fijn om herkenningspunten te hebben. Het kan heel verwarrend zijn als alles opeens helemaal anders is en ze niets meer kunnen vinden. Houd ook in de gaten welke pagina's goed converteren en neem ze mee in het nieuwe concept.

4. Neem ruim de tijd voor iedere fase van het traject

Haastige spoed is zelden goed. Dus ook bij een redesigntraject. Denk goed na over wat je wilt bereiken online. Welke look & feel, templates, functionaliteit en architectuur het beste past.

Denk niet alleen vanuit jezelf. Neem ook de tijd om te kijken wat bezoekers verwachten, willen en nodig hebben. Concentreer je op een prettige gebruikerservaring en op kwaliteit.

Neem voldoende tijd om de nieuwe webomgeving te testen in populaire browsers en op verschillende schermformaten. Een kundige sparringspartner is een must voor ondernemers die uit zijn op online succes.

5. Wees realistisch over (tijdelijk) verlies aan ranking

Hoe goed je het ook aanpakt, er is geen garantie dat je website 100% dezelfde ranking houdt. Het goede nieuws is dat het meestal maar tijdelijk is. Nieuwe content en een andere sitemap moeten opnieuw worden gecrawled en geïndexeerd.

Als je website na herontwerp wel responsive en mobielvriendelijk is, stijg je vanzelf weer. Zet de nieuwe site in op een contentstrategie, raden we ook aan om geduldig te zijn. Het kan maanden duren voordat de positieve effecten zichtbaar worden.

6. Zorg voor voldoende budget en een kundig internetbureau

Bij een succesvol herontwerp komt een hoop kijken. Het gaat veel verder dan alleen maar grafische vormgeving. Zorg voor voldoende budget om een goede partij in te huren.

Als je dan toch gaat voor een nieuwe website, doe het dan goed. Zorg dat je op de hoogte bent van alle eisen waar een goede website aan moet voldoen tegenwoordig. Een beetje internetbureau weet precies hoe je een redesigntraject moet aanpakken en geeft degelijk advies.

7. Laat je bezoekers weten dat de website wordt vernieuwd

De mens is ongeduldig. Vooral online. Laat weten wat de plannen zijn. Overval je vaste bezoekers niet out-of-the-blue met een totaal andere website, zonder enige uitleg of toelichting. Gebruik de lancering om nieuwsgierigheid op te wekken. Het is ook een idee om je doelgroep te betrekken bij het proces. Laat weten wanneer de vernieuwde website wordt gelanceerd. Maak er iets leuks van!

Conclusie

Compleet nieuw of hier en daar wat opgefrist. Iedere website heeft op z'n tijd aandacht nodig. Om goed te blijven. Om mee te groeien met het web. Om je mensen te blijven aanspreken. Denk goed na voordat je iets beslist. Durf advies te vragen. Succes!

Overweeg je een redesign?

Is je website wat verouderd en overweeg je een volledig of gedeeltelijk herontwerp? Vraag ons eens vrijblijvend naar wat er mogelijk is. Bel, mail of kom langs en vertel!

Blijf op de hoogte van de laatste weetjes en tips