SAM 3267
Waarom Maatwerk Duurder is dan Kant-en-Klaar

Waarom Maatwerk Duurder is dan Kant-en-Klaar

Het internet staat vol kant-en-klare templates voor websites, webshops en blogs. Prima oplossing voor de wereldreiziger die het thuisfront wil laten meegenieten. Voor ondernemers lijkt het ook een uitkomst. Waarom zou je ook zoveel geld betalen voor maatwerk als er kant-en-klaar is? Lees waarom professioneel maatwerk écht de investering dubbel en dwars waard is.

Zoveel?

Het is voor veel mensen onduidelijk hoeveel tijd het kost om een website te maken die op alle fronten goed in elkaar steekt. Stel: je vraagt een offerte op bij een internetbureau en krijgt onverwacht tienduizend euro voor je kiezen in plaats van de paar honderd die je had verwacht. Schrik je dan?

Is je antwoord ja, lees dan verder. Leer waarom de betere website niet gemaakt wordt met kant-en-klare templates. Ontdek hoeveel tijd het kost om een doordacht concept met succes online uit te rollen.

Zoek de verschillen

Voor het ongetrainde oog is het lastig om verschil te zien tussen een doe-het-zelf template en een maatwerk website. Dat komt gedeeltelijk omdat de meerwaarde van maatwerk niet zichtbaar is voor het blote oog.

Iemand met gevoel voor vormgeving kan zelf best een website maken die er prachtig uitziet. Maar een goede website is meer dan alleen maar leuk om naar te kijken.

Kwaliteit zit voor een groot deel in de technisch-functionele opbouw en kun je alleen op waarde schatten als je thuis bent in programmeertalen.

Precies wat je wilt

Wat websites betreft is een kant-en-klaar product zelden tot nooit een perfect fit. Je zit met overbodige codes en functionaliteit of je mist juist mogelijkheden die je heel graag wilt hebben. Het grootste voordeel van een website op maat laten bouwen, is dat je precies zegt hoe je het wilt hebben en je precies krijgt waar je om vraagt.

Investeer in kwaliteit

Als je een winkel begint zoek je een pand dat bij je past, de juiste uitstraling heeft, op een goede locatie staat en binnen je budget haalbaar is. Het is de bedoeling dat je niet alleen al je kosten eruit haalt, maar vooral dat je winst draait om leuk van te leven.

Als ondernemer weet je dat je moet investeren in je pand en in je inventaris. Hetzelfde is waar voor een webshop. Alleen wordt voor het gemak vaak vergeten dat je dan dus óók moet investeren in je virtuele pand: de webshop.

Realistische kosten webshop

Een beetje webwinkel begint bij 10.000 euro en loopt vrij snel op tot 30.000 of meer. Klinkt duur, maar vergeet niet dat je die kosten makkelijk terugverdient en het is nog altijd vele malen voordeliger dan een winkelpand kopen of huren.

Webshops zijn zo duur omdat het heel veel werk is om een systeem te maken dat aan alle eisen voldoet, veilig is, prettig navigeert en met glans door alle testen heenkomt.

Gratis webshop?

Om kosten te besparen maken online winkeliers vaak zelf een shop met kant-en-klare templates die online worden aangeboden. Aangemoedigd door leuzen als: Maatwerk is overbodig en maak nu je gratis webwinkel aan, wordt je naar binnen gelokt.

Maar voor niets gaat de zon op. Dus eenmaal aan de haak blijkt vaak dat je vastzit aan een pakket waar je maandelijks voor moet dokken. In het goedkoopste pakket zit zo weinig bandbreedte, service en mogelijkheden dat je wel moet upgraden naar een duurder pakket. Voor je het weet betaal je toch nog een hoop geld voor een net-niet-product.

De meerwaarde van professioneel maatwerk

Eerlijk is eerlijk, maatwerk is écht niet altijd voor iedereen de beste keuze. Een eenvoudig blog kan prima met een gratis template gemaakt worden. Websites met meer complexiteit vragen om een kundige partner die alle kennis, talent en expertise in huis heeft en weet hoe het internet werkt.

Maatwerk vervult commerciële waarde. Natuurlijk berust het succes van je onderneming ook op de markt en de waardeperceptie van consumenten jegens je product of dienst. Maar vergeet niet wat de bijdrage is van je maatwerk website aan je online succes.

Voordelen op een rijtje

  • Functionaliteit die perfect aansluit bij je wensen.
  • Een uniek webdesign met professioneel logo en huisstijl.
  • Geen onnodige codes die meedraaien op de achtergrond.
  • Zoekmachinevriendelijke websites voor betere vindbaarheid.
  • Makkelijk om later je website te laten uitbreiden.
  • Tech support als er iets niet goed gaat.
  • Advies en begeleiding bij het uitstippelen van je online strategie.
  • Persoonlijke service en opbouwen van een zakelijke vertrouwensrelatie.
  • Toegang tot een team van vakspecialisten.
  • Korte communicatielijnen.
  • Beveiliging.
  • Besparing in de vorm van tijd om in de primaire aspecten van je onderneming te steken.

Waar gaan de uren in zitten?

Maatwerk volgens de Dikke van Dale: 1. werk dat op maat wordt gemaakt. 2. werk dat speciaal op een bep. doel afgestemd is.

Voor een website betekent dat uren maken om een omgeving te bouwen die goed werkt op internet:

  • Programmeren van de juiste codes voor de vereiste functionaliteit.
  • Testen van templates in alle zoekmachines op een afgeschermde webomgeving.
  • Maken van een passend webontwerp.
  • Uitgebreide briefings met de opdrachtgever om de juiste informatie te vergaren.
  • Testen van het ontwerp op verschillende apparaten met verschillende besturingssoftware.
  • Opzetten van een degelijke menustructuur, pakkende titels en goed geschreven content maken
  • Testen op gebruikersvriendelijkheid.

Het is dus heel veel werk om een website te maken, testen en vullen. Allemaal uren die jij beter in je eigen vak - je passie - kunt stoppen.

Bij een professioneel bureau heb je toegang tot hoogopgeleide en ervaren werkkrachten. Mensen die het klappen van de zweep kennen. Mensen die met hart voor het web werken en kwaliteit neerzetten.

Hoe vind je een betrouwbare partner?

Het web staat tjokvol internetbureaus, zzp-ers en freelancers. Niet iedereen is even betrouwbaar of bekwaam. Niet iedereen is een goede match. Hoe scheid je het kaf van het koren?

  • Vraag vrijblijvende offertes aan bij 3 of meer webdevelopers in je regio.
  • Fullservice-internetbureaus bieden een completere service dan een zzp-er.
  • Ga langs bij de partij die je op het oog hebt. Eerst kennismaken voordat je iemand je business geeft.
  • Zorg dat je duidelijk bedenkt en formuleert wat je van je website verwacht en wat je precies op internet wilt neerzetten.
  • Zoek naar webdesigns die je mooi vindt en/of prettig vindt navigeren.
  • Zorg dat er in je budget voldoende ruimte is voor een professionele website of webwinkel.
  • Wees kritisch en vertrouw op je intuïtie. Lijkt het te mooi (lees: veel website voor weinig geld) om waar te zijn? Dan is dat waarschijnlijk ook zo.
  • Kies voor een bureau dat werkt met een opensource CMS, zodat je niet vastzit.

Conclusie

Als iedereen doet waar hij het beste in is verzet je bergen. Met een fijne sparringpartner kom je verder. Bedenk wat je wilt doen en schrijf een plan. Zorg voor voldoende budget. Kies voor een bureau dat bij je past en waar je een goed gevoel bij hebt.

Blijf op de hoogte van de laatste weetjes en tips